Бог всюди. Американський фізик висунув теорію про те, що Всесвіт має свідомість

conscious stars

Грегорі Матлофф передбачає, що розум є фундаментальною властивістю матерії у фізичному Всесвіті.

Грегорі Матлофф, астрофізик з університету Нью-Йорка, опублікував роботу, в якій передбачає, що Всесвіт являє собою гігантський організм, що має свідомість.

Робота Матлоффа є розвитком ідей панпсихізму. Цим терміном позначають комплекс теорій про загальну одухотвореність природи.

У своїй роботі, опублікованій в авторитетному виданні Journal of Consciousness Exploration & Research, Матлофф переносить ідеї панпсихізму на всесвітній рівень.

Він передбачає, що розум є фундаментальною властивістю матерії у фізичному Всесвіті. І отже, розум існує у всіх формах матерії.

За своїм розмахом ця ідея перевершує навіть теорію, яка нещодавно наробила галасу, про те, що ми всі живемо в симуляції (на зразок Матриці), яку підтримує Ілон Маск.

Матлофф визнає, що джерелом натхнення для нього послужив культовий роман британського фантаста Олаф Стейплдона

Епічний розмах

Ідея панпсихізму аж ніяк не нова. Її коріння слід шукати в первісних культурах і античній філософії. Особливий розвиток ідея отримала в роботах німецьких філософів Готфріда Лейбніца і Артура Шопенгауера. У цій області лежать і деякі ідеї Карла Юнга. Близькі до ідей панпсихізму і роздуми Костянтина Ціолковського про монізм Всесвіту.

Але на відміну від маститих філософів минулого, Матлофф у своїй роботі намагається дотримуватися матеріального, а не філософського аспекту. Під часі свого дослідження вчений підготував грунт для практичних експериментів, які покликані довести або спростувати концепцію якогось "поля протосвідомості".

Вчений також розмірковує про ідею "самовільних" зірок, припускаючи існування доказів того, що зірки можуть контролювати свій шлях через галактики.

У передмові до своєї роботи Матлофф визнає, що джерелом натхнення для нього послужив культовий роман британського фантаста першої половини XX століття Олаф Стейплдона Творець зірок.

"Я вирішив дослідити можливість обгрунтування основної метафізики книги, тобто можливості того, що Всесвіт має своєрідну свідомість і що рух зірок частково диктується їх власною волею ", - пояснює Матлофф.

У зірок немає нейронів або інших елементів, яким приписується свідомість у біологічних видів, але спектральний аналіз холодних зірок, таких як Сонце, показує, що в їх складі є прості молекули, стверджує вчений.

До того ж холодні зірки рухаються щодо галактичного центру з дещо більшою швидкістю, ніж їх гарячіші "сестри". Можливо, припускає Матлофф, існує якесь поле протосвідомості, яке пов'язане з молекулярною матерією за допомогою квантових ефектів.

Матлофф висуває гіпотезу про те, що зірки самі вибирають собі шлях у Всесвіті

Вчений також висуває гіпотезу про те, яким чином зірки можуть самі змінювати траєкторію руху. Він говорить про спрямовані викиди енергії, які астрономи часто фіксують у молодих зірок.

Це виглядає розумним поясненням того, що різниця в швидкості руху зірок пов'язана з наявністю або відсутністю молекул в їх спектральних лініях. Поки що можна говорити про таку тенденцію на підставі даних про зірки на відстані до 260 світлових років від Сонця, підкреслює Матлофф.

Завдяки початку роботи нового обладнання, що здатне вести спостереження за рухом віддаленіших зірок (зокрема телескопа Gaia), ця теорія може бути незабаром перевірена в галактичному масштабі.

Також необхідні подальші дослідження для того, щоб співставити спостереження за направленими енергетичними викидами зірок і їх температурою. Це дасть можливість зрозуміти, чи дійсно більш холодні зірки, в складі яких є молекули, можуть самі визначати свій галактичний шлях.

Матлофф не поспішає робити гучних заяв, але припускає, що за допомогою окреслених ним напрямів можна перетворити панпсихізм з маргінального напряму філософії на різновид спостережної астрофізики.

Квантова свідомість

Багатьом ця теорія здається абсурдною, але Матлофф породив її не з повітря. У своїй роботі він спирається на могутніх послідовників. Таких як, наприклад, британський фізик-теоретик Роджер Пенроуз, з легкої руки якого панпсихізм - раніше виключно "іграшку" філософів - стали активно обговорювати в науковому світі.

Ідеї Пенроуза дозволяють припустити, що свідомість не обов'язково пов'язана з біологічними організмами.

Знаменитий фізик вважав, що свідомість як така походить з якихось поки що не вивчених властивостей квантової заплутаності.

Пенроуз спільно з анестезіологом Стюартом Хамероффом створив теорію квантової свідомості.

Вчені стверджували, що природу свідомості неможливо пояснити на рівні класичної механіки. Для того, щоб зрозуміти, як виникає свідомість і що таке розум, необхідно залучити такі поняття як квантова заплутаність і суперпозиція.

Одним з батьків панпсихизма вважається британський фізик Роджер Пенроуз

Одним з батьків панпсихізму вважається британський фізик Роджер Пенроуз

Зокрема, Пенроуз і Гамерофф висунули тезу про те, що свідомість виникає в результаті квантових вібрацій всередині мікротрубочок - білкових внутрішньоклітинних структур, що входять до складу цитоскелета ( "каркаса" живих клітин).

Через десятиліття після появи роботи Пенроуза і Гамероффа цю теорію по-своєму розвинув Метью Фішер, американський фізик з університету Санта-Барбари.

Пройшовши успішний курс лікування депресії як пацієнт, Фішер зацікавився механізмами роботи антидепресантів. Його захопила ідея можливості квантових процесів в головному мозку.

Йому потрапили на очі дані, отримані медиками з Корнельського університету під час дослідження 1986 року. За цими даними, поведінку лабораторних щурів, які отримували ізотопи літію-6 і літію-7 докорінно відрізнялися.

У цих ізотопів ідентичні хімічні властивості і мало відрізняються атомні маси. Зате у атома літію-6 менший спін. Теоретично це може означати, що він може довше залишатися "заплутаним", ніж літій-7.

Отже, припустив Фішер, дані експерименту свідчать про те, що квантові явища впливають на когнітивні процеси.

Фішер присвятив довгі роки пошуків доказів цієї теорії. У 2015 році він опублікував в авторитетному журналі Annals of Physics статтю, в якій стверджує, що знайшов сховище квантової інформації в головному мозку.

Фішер вважає, що цю роль виконують атоми фосфору та іони кальцію, які у зв'язці утворюють стабільні кубіти (так називаються квантові розряди - найменші елементи зберігання інформації у квантових комп'ютерах). Вчений також стверджував, що виявив молекулу, яка вміє зберігати кубіти в стабільному стані тривалий час. Таким чином, констатував Фішер, головний мозок являє собою квантовий комп'ютер.

Німецький фізик Бернард Гайш в 2006 році запропонував теорію, яка пов'язує між собою теорії про квантову природу свідомості з процесами всесвітнього масштабу.

Він припустив, що свідомість виникає з квантового вакууму тоді, коли виникає досить складна система, через яку проходить енергія.

На думку нейробіолога Кріфа Коха, іншого знаного теоретика панпсихізму, існує якесь інформаційне поле Всесвіту, яке передбачає, що свідомість просто не може бути унікальною особливістю тільки біологічних організмів.

27.07.2017 1697 0

16.05.2019
Наталія Храбатин

Чи правлять масони світом? В якій мірі вони контролюють українську економіку та політику? Масони не дуже поспішають розповідати про свою діяльність та ділитися планами.

13.05.2019

Туреччина, Єгипет, Болгарія, Чорногорія, Таїланд чи навіть Шрі-Ланка. Такі вже звичні місця для відпочинку закордоном для українського туриста.

10.05.2019
Володимир Омом

Андрій Ділай, колишній гравець  футбольної команди Івано-франківська, що брала участь у чемпіонаті  СРСР серед команд Першої ліги.

10.05.2019

На Прикарпатті, як завжди, не обходиться без парадоксів. Що більше місто – то бідніший міський голова. Натомість мери невеликих містечок купаються у розкошах.

07.05.2019
Лілія Маршалко

Упродовж трьох днів Івано-Франківськ став столицею  живопису, скульптури, літератури, кіно, театру, музики та народних мистецтв.

02.05.2019

Щороку для покращення соціально-економічного розвитку Івано-Франківської області Кабмін виділяє грошову допомогу у вигляді субвенцій.

Ми живемо за часів швидких змін. Смисли легко – й, здається, безтурботно – переливаються у нові форми.

Мерська услужливість = ризик фінансових втрат. Про землю, "алхіміків", новий генплан і приховані мотиви. Фахівцям і "чайникам".

Політика розкриває себе повноцінно в дихотомії — свій чи чужий: свій зі своїм метаболізмом; чужий — з іншородним.

Поки перейдемо до політики, зачепимо іншу тему. Прийшла весна.

20.05.2019

Уфолог Скотт Уорінг опублікував на своєму сайті новий матеріал.

08.05.2019

Існує теорія, згідно з якою Гітлер створив загін мутантів, і вони можуть почати космічну війну.

15.04.2019

Нещодавно над зруйнованим 4-м енергоблоком ЧАЕС було виявлено таємничий літаючий об'єкт.

13.05.2019

12 травня, з нагоди Дня матері, Архієпархія УГКЦ організувала Молитовну ходу Вервиці вулицями Івано-Франківська.

03.05.2019

Згідно з писаннями та переказами, точним відображенням яких є церковний календар...

20.05.2019

Вечоріло. Битим шляхом йшло двоє подорожніх — батько й семирічний син.

20.05.2019

Протягом тижня на території Івано-Франківської області через сильні зливи підтоплено будинки, пошкоджено мости та дороги.

19.05.2019

Державний реєстратор Богородчанської селищної ради Івано-Франківської області Орися Гринишин у своїй декларації про майновий стан за 2018 рік вказала, що володіє церковною спорудою.

19.05.2019

У п'ятницю, 17 травня в Києві відбувся XXII Національний конкурс краси і таланту "Королева України-2019".

18.05.2019

У селі Микуличин після проливної короткочасної грози підтопило приватні будинки та кілька доріг, десятки дворів зазнали колосальних збитків.